8 varsellamper på at katalogselgeren forsøker å lure deg

Skrevet av on 20. oktober 2014
http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-angry-business-man-screaming-image25470075

Jobber du i en bedrift som selger produkter eller tjenester til bedrifter eller privatpersoner? Tar du imot inngående telefonsamtaler eller ansvarlig for markedsføringen i bedriften?

Her er 8 varsellamper som gjør at du bør være på vakt dersom selgeren sier noe av følgende:

  1. «Du har sikkert sett oss på TV»
    At katalogen annonserer på TV, er ikke ensbetydene med at katalogoppføringen vil gi deg nye kunder. Ofte snarere tvert imot. Dersom det må TV-annonsering til for å få besøkende, er ofte ikke katalogen god nok.
  2. «Vil bare sjekke at informasjonen stemmer»
    Har katalogen riktig informasjon på bedriften din nå? Antageligvis ikke, men det er fordi det koster penger å få den endret.
  3. «Dere har hatt en oppføring med oss tidligere» (som du ikke kjenner til)
    Dersom vedkommende forsøker å fortelle deg at bedriften din har hatt en avtale eller oppføring tidligere, uansett om det har kostet noe eller ikke, er dette kun en måte å oppnå legitimitet for katalogen vedkommende forsøker å selge.
  4. «Det koster bare 1990,- første 6 måneder»
    Denne er klassisk og brukt av mange nettkataloger. Med liten skrift i avtalen, står det at avtalen fornyes automatisk med 12 nye måneder  dersom du ikke sier opp. 3980,- per år er kanskje ikke allverdens det heller, men bedriften din har fort et par 3-4 slike avtaler (eller flere) og da blir det penger av det. Uansett er det totalt bortkastede penger.
  5. «Vi optimaliserer for Google»
    Alle prøver å gjøre nettsidene sine så Google-vennlige som mulig. Det er ikke dermed sagt at de kommer øverst. Og om de så skulle gjøre det, må kunden via katalogen for å finne din nettside. Kjøp heller en oppføring direkte av Google. I verste tilfelle kan du faktisk være med på katalogen bedre synlig på Google og ikke din egen bedrift. Dette fordi katalogen får et større nettsted av å ha oppføringen din og derfor kommer høyere i Google.
  6. «Det er x antall søk i din bransje»
    Kan høres vel og bra ut, men hva er egentlig din bransje? Og hva definerer katalogen som din bransje? Det du skal spørre om, er hvor mange klikk til hjemmeside og telefonhenvendelser du kan forvente.
  7. «Vi og nettkatalog x har 90% av markedet»
    For det første, markedet av hva? For det andre er det stor sannsynlighet for at det er «nettkatalog x» som har 89% av (u)definert marked og katalogen vedkommende du snakker med representerer ikke er i nærheten av noen markedsandel.
  8. «Vi øker mest»
    Det er aldri vanskelig å øke mye (i prosent) om du er liten…

Om Stiantf

Innehaver av stianfredriksen.no, Daglig leder i webbyrået Sorentio AS. Mindre sjef hjemme.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>