Å selge flytoget til rett pris er lurt

Skrevet av on 24. januar 2015
Flytoget selges?

I skrivende stund sitter jeg ombord på et Norwegian-fly fra Ålesund til Oslo. Kapteinen forsøkte nettopp uten hell å restarte sikkerhetsvideoen som vises før avgang fordi den var på feil språk. Så da ble det ironisk nok sendt en svensk sikkerhetsvideo på et norskt Norwegian-fly, i Norge. Eller hvordan var dette igjen? Har Bjørn Kjos tatt med seg / solgt Norwegian ut av Norge, eller det fortsatt eid av personer bosatt i Norge?

Nå når diskusjonen om eierskap av Flytoget og andre, norske selskaper hagler, den ene underskriftskampanjen etter den andre blir opprettet og støttesider for norskt eierskap av norske bedrifter blir opprettet i et rasende tempo på Facebook, så er det viktig å tenke seg godt om. Hva betyr det at et selskap er «norskt»? Må det være eiet av privatpersoner med norskt statsborgerskap? Eller bare personer som bor i Norge? Er nordmenn som bor i utlandet ok? Bedrifter med norskt orgnummer? Hva om det eies av norske bedrifter som igjen eies av utenlandske bedrifter? Er det da norskeid? Eller må det være heleid av den norske stat slik som er tilfellet med Flytoget?

Grunner til at salg av Flytoget er en god idé

Konkurranse

Statens Pensjonsfond Utland, også kalt Oljefondet, har siden 1998 hatt en avkastning på 5,7%. Flytoget AS i 2013 en avkastning på 17,52%. Så i utgangspunktet virker det som mest interessant å beholde eierskapet. Men så har man andre faktorer som spiller inn, f.eks. Risiko. Kan man være helt sikker på at Flytoget vil levere tilsvarende avkastning i fremtiden? Hva med kostbare oppgraderinger, økte lønnskostnader og økt konkurranse? Selv tar jeg NSB fra Gardermoen til Oslo S i dag. Det tar 4min (!) lengre tid og er nesten halv (!) pris (170 -> 90). Er det slik at Flytoget er det som skal sikre våre fremtidige inntekter som nasjon?

Risiko

Oljefondets hensikt er å sikre langsiktige hensyn. Med langsiktig menes 100 år+. Oljefondet har i skrivende stund en verdi på 6 627 milliarder norske kroner. En av de viktigste faktorene for at oljefondet skal lykkes med sin strategi om langsiktighet, er nettopp det å spre risiko. Å eie ett selskap 100% er verken en langsiktig strategi eller innebærer lav risiko.

Pris

Jeg har forsøkt å finne ut om noen vet hva f.eks. kineserene er villig til å betale. Har ikke funnet det, men la oss ta et enkelt regnestykke; Utregningen av avkastningen over på 17,52%, er regnet utifra egenkapitalen som staten har spyttet inn i Flytoget. Denne er på 968 millioner, inkludert opparbeidet egenkapital (overskudd som har blitt værende i selskapet).  La oss si at noen kjøper Flytoget for 10 ganger egenkapitalen. Da må man vurdere potensielt fremtidig overskudd, mot summen man kan få for å selge. Og da er ikke avkastningen 17,52% lenger, den er 1,75 %. Rent økonomisk vil det da lønne seg å selge fordi man får mer igjen for å investere i andre selskaper istedenfor. Hvorvidt noen er villig til å by 10 ganger egenkapital, er en annen historie. Men det blir helt meningsløst å si «Nei til salg av Flytoget», uten å vite prisen, dersom man kun skal la økonomiske vurderinger bli avgjørende naturligvis.

Argumenter for å ikke selge Flytoget

Etikk

Ved å selge til f.eks. kinesere, frykter mange at arbeidsmiljø for ansatte på Flytoget kan bli dårligere og prisene kan øke. Vi har lover i Norge som skal forhindre både urettmessig pris og dårlig / skadelig / urettferdig arbeidsmiljø. Det kan gå like galt om Flytoget ansetter en skrikende sjef fra Tusenfryd som en gal kineser. Reglene for å drifte en bedrift i Norge er de samme.

Billettpriser

Mange hevder at den «monopolistiske» posisjonen Flytoget har, vil kunne gi kraftige prisøkninger dersom private aktører tar over. Det finnes allerede andre måter å komme seg til Gardermoen på, og som nevnt tar det bare 4 min lenger…

«Norskt»

Vi er alle enig om at Kvikk Lunsj er norsk. Men visste du at Freia er 100% eid av et selskap i Sveits? Madshus (langrennski) ble grunnlagt i Norge i 1906. Men var du klar over at det fra 1990 er eid av amerikanske K2 Corporation? Nasjonalparken Tusenfryd, er eid 100% av et selskap i Nederland. Det finnes utallige eksempler på at selskaper som vi forbinder som norske, er eid av utenlandske selskaper uten at det er noe problem. Som alle andre, må de driftes i henhold til norske regler.

Økonomisk er det med andre ord tryggest å selge Flytoget så lenge man får en god nok pris. Det er det beste for Norge og fremtidige generasjoner. 

Hvilke bedrifter bør man ikke selge i Norge?

Hvis formål med en bedrift ikke er økonomiske, bør Norge heller ikke selge det ut. Å f.eks. selge Mattilsynet eller Forbrukerrådet, vil bli helt feil fordi formålet til disse organisasjonene er å sikre befolkningen i Norge, ikke tjene penger. Likeledes gjelder ved type organisasjoner som er monopolistiske og som vi som samfunn er helt avhengig av. Ja, vi er avhengig av å komme oss til og fra Gardermoen, men det finnes alternativer som er vel så gode.

Eiendom kan også være problematisk å selge fordi man kan ikke erstatte en solgt eiendom med en ny. Vi kan finne erstatninger dersom de nye eierene av Flytoget ødelegger konseptet. Men vi kan ikke erstattet f.eks. et kvartal i Oslo sentrum eller et stort skogområde som er solgt.

Om Stiantf

Innehaver av stianfredriksen.no, Daglig leder i webbyrået Sorentio AS. Mindre sjef hjemme.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>